15 oktober 2015

Wim (Wine in Moderation) over wijn

Wie is Wim?

Ik kon niet op Facebook of Twitter kijken een dag of drie geleden of ik zag een bericht over ene Wim. Een warrig bos haar, een bril en een, wat mijn zusje en ik sinds we klein waren een ‘bananenkin’ noemen, zo’n iets te lange en uitstekende kin (over zijn neus hebben we het maar even niet). Afijn, Wim dus, en Wim wilde mij blijkbaar iets vertellen. Want Wim staat ergens voor en dàt had, ondanks zijn niet zo knappe verschijning, meteen mijn aandacht. Wim staat namelijk voor Wine in Moderation, wijn met mate dus, en omdat ik helaas van dichtbij de vernietigende kracht van teveel alcohol heb aanschouwt ben ik dus vandaag de dag een groot voorstander van alcohol met mate, en heeft Wim in ieder geval al 1 vriendin. Wim gaat overigens prima samen met iemand die in opleiding is tot Vinoloog maar ook groot liefhebber is van deze goddelijke drank. En zo heel af en toe een uitschieter? Daar doet Wim gelukkig niet moeilijk over! 😉

 

De Wim-campagne

De KVNW (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren) heeft zich eerder dit jaar aangesloten bij het internationale platform Wine in Moderation (WiM). De Wim-campagne wil Nederlandse consumenten inspireren en informeren over verantwoorde wijnconsumptie en onverantwoorde alcoholconsumptie tegengaan. Centrale boodschap daarbij is: Geniet van wijn, maar drink met mate;

 Met de Wim-campagne laten we zien dat met mate drinken en genieten van wijn heel goed samengaan. Daarmee sluiten we aan bij de reeds breed geaccepteerde boodschap: Geniet, maar drink met mate. De wijnbranche neemt zo het voortouw in het stimuleren van verantwoorde wijnconsumptie en het voorkomen van onverantwoorde consumptie. De Wim-campagne is een voorlichtingscampagne waarin de wijnbranche zelf een actieve rol speelt. De campagne zal in de komende jaren steeds breder worden uitgerold. Vanaf vandaag gaat de wijnbranche Wim inzetten in haar communicatie en gaat zo het gesprek aan over verantwoorde consumptie. Met tips waarmee we willen inspireren in plaats van beleren. De boodschap wordt daarom gebracht door een sympathieke ambassadeur: Wim. Het gedachtegoed van Wim zal ook worden ingezet in het Nederlandse wijnonderwijs.

(Peter van Houtert, voorzitter KVNW)    

 

Wimoverwijn.nlHome-Wim-staand-tafel22

Op de website wimoverwijn.nl kunnen zowel echte wijnliefhebbers als mensen die soms een glaasje wijn drinken terecht voor tips om op een verantwoorde manier te genieten van wijn. Nederlanders worden zich steeds meer bewust van de noodzaak om meer te bewegen èn om tijd te nemen voor ontspanning. Matige wijnconsumptie kan een onderdeel zijn van een gezonde levensstijl. Wijn is namelijk bij uitstek een genietproduct maar het is goed om bewust te zijn en blijven van de alcohol in wijn. Wijn is juist een product dat tot zijn recht komt als men het met aandacht drinkt.

Laat het motto van Wijnologie daar nu mooi bij aansluiten: “Good wine starts & ends with a smile”

 

Dit artikel is geschreven door Bianca van der Ven

Voor het originele artikel en haar website “Wijnologie” klikt u hier

Santé!