3 december 2020

In Europa meer wijn verkocht door Corona

Europeanen gaven 2,2 miljoen meer uit aan verwenproducten tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van IRI naar de verkoop van alcoholische dranken, zoute snacks, zoetwaren en chocolade in Nederland, het Verenigd Koninkrijk (VK), Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Griekenland.

In Spanje en het Verenigd Koninkrijk nam de verkoop van verwenproducten het meest toe. Respectievelijk met 21 en 19 procent. Nederland staat op de derde plaats met een toename van 12 procent, gevolgd door Griekenland en Duitsland met 10 en 6 procent. Frankrijk en Italië lieten een minimale groei zien, maar in die landen waren wel grote stijgingen in specifieke sectoren.

Toename verkoop wijn

In de meeste landen nam de verkoop van wijn toe. De cijfers liggen tussen de 4 en 17 procent. Uitgerekend Frankrijk is hierop de uitzondering. Daar nam de verkoop juist af met 31 procent. De champagne verkoop had het meest te lijden, deze cijfers laten een afname van 51 procent zien. De oorzaak van deze afname zoekt IRI in het niet doorgaan van feesten en promotionele activiteiten vanwege het coronavirus. Wel zijn de Fransen meer bier gaan drinken. Deze categorie laat een groei van 12 procent zien.

Online borrels

Volgens IRI bleven de mensen ook tijdens de lockdown borrelen, maar dan online. Alle landen laten een toename zien van de verkopen zoute snacks en bepaalde sterke drank. Welke drank dat varieert per land. In Griekenland en Frankrijk kozen de mensen voor rum, in Italië en Duitsland voor gin, de Spanjaarden gingen voor tequila en het verenigd Koninkrijk voor gemixte dranken.

BRON: More than Drinks