Hubrecht Duijker selecteert de wijnkoper van het jaar

0
wijnkoper-van-het-jaar-logo Voor de 33e keer, schrijft vinpressionist Hubrecht Duijker, heb ik mijn wijnkoper van het jaar geselecteerd. Dit schouderklopje gaat naar Spike Huisman die het wijnbeleid bepaalt van Albert Heijn. Als senior category manager is Spike bij ’s lands grootste wijnverkoper eindverantwoordelijk voor alle wijnen die worden geselecteerd, welke prijzen worden gehanteerd en ‘hoe we omgaan met promoties; dit doe ik uiteraard niet alleen, want ik heb een sterk team om me heen en een groep zeer bekwame inkopers met veel expertise’. 
 
Wat de anno 1978 in Engeland geboren Spike zoal bereikt heeft in de 22 maanden dat hij bij AH actief is, na eerst voor C1000 en Jumbo te hebben gewspike-huisman-wijnkoper-van-het-jaarerkt? De meest zichtbare activiteit betreft de Wijnmarkten die Huisman in 2015 lanceerde. ‘Ze zijn geënt op de Foires aux Vins die we vanuit Frankrijk kennen en waarvoor we overigens een breed assortiment van ook buiten Frankrijk selecteren. Ik ben bijzonder trots op wat we hebben kunnen neerzetten, een breed assortiment met klassiekers én verrassende wijnen. En allemaal blind geproefd, waarbij tijdens de selectie nogal wat grote namen zijn afgevallen.’ Daarnaast heeft AH het afgelopen jaar een collectie superieure huiswijnen gelanceerd, ‘namelijk onze Excellent Selectie uit klassieke wijngebieden, denk aan Bordeaux, Côtes du Rhône, Rioja, Bourgogne, Touraine; het doel is niet alleen om het paradigma van huiswijn – bulk, goedkoop – in Nederland te doorbreken, maar ook om te laten zien dat we in staat zijn de beste prijs-kwaliteit te bieden uit die gebieden.’ Onder leiding van Spike, die communicatiewetenschap studeerde en zo gegrepen werd door wijn dat hij dat thuis voor tientallen mensen een wijnproeverijen organiseerde via ‘een Furmint uit de kledingkast tot Champagne in de douche’, gebeurt bij AH ook van alles achter de schermen. ‘We streven ernaar om voor al onze klanten via directe inkoop de beste wijn te vinden voor ieder moment en iedere portemonnee.’ Wat niet alleen gebeurt met de huismerken en houvast biedende grote merken, ‘maar ook doelbewust met verrassende wijnen van relatief onbekende druiven of uit minder bekende streken, zoals een Godello uit Galicië’. Het selecteren van nieuwe wijnen vindt altijd plaats via een blindproeverij. ‘Mijn collega’s die de wijnen inkopen proeven alles samen, en ik proef altijd mee bij de eindselectie en heb de uiteindelijke beslissing over wat we wel of niet opnemen. Mijn doel is om voor mensen de drempel te verlagen rondom wijn. Ze te helpen bij het kiezen en bij onthouden van wat ze lekker vinden. Maar ook om ze op reis te nemen en te verrassen met nieuwe soorten wijn.’

Heeft Spike Huisman (spike.huisman@ahold.com) nog tijd voor hobby’s? Jazeker. ‘Mijn grootste passie naast wijn is wielrennen. Ik zit al gauw zo’n vier à vijf keer per week op de fiets, ook in de winter. Afgelopen jaar ben ik begonnen met wedstrijden te rijden, maar ik ga er ook mee op vakantie; dit jaar heb ik gekoerst in Zuid-Afrika en deze maand ga ik dat doen in China. Niet alleen omdat ik competitief ben, maar het is ook een machtige manier om een land te verkennen. Het liefst ga ik ook een paar keer per jaar naar de opera, met name die georganiseerd door het DNO. De vertaalslag die ze maken met moderne decors vind ik echt briljant.’
 
Een zevental persoonlijke wijnfavorieten van de nieuwe wijnkoper van het jaar wordt beschreven in het novembermagazine van www.hubrechtduijker.com.

 

Blogoverzicht
Plaats een reactie

Plaats reactie